پیام تسلیت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه بمناسبت رحلت علامه حسن زاده آملی
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۳۹۵۰۴
به گزارش خبرگزازای خبرآنلاین ، در متن این پیام تسلیت آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال اندوهبار و جانسوز عالم ربانی و حکیم صمدانی، فانی در ولای اهلبیت و عترت طاهره (صلوات الله علیهم) حضرت استاد، آیةالله حسنزادۀ آملی (طیّبالله ثراه و جعل الجنة منقلبه و مثواه) را به محضر انور حضرت بقیةالله الأعظم (أرواح من سواه فداه) مراجع معزّز، حوزههای علوم دینی، دانشگاهیان، علاقهمندان، شاگردان، بستگان ایشان، و به مردم خونگرم مازندران تعزیت میگوئیم و از خداوند رحمان و رحیم برای آن فقید عزیز رَوْح و ریحان و رضوان و حشر با انبیاء و اولیاء الهی مسألت میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیةالله حسنزاده عمری را با تعلّم و تعلیم معارف دین به سرآورد و صدها طالب علم را از آبشخور معارف زلال ثقلین، با بیانی شیرین و کلامی دلنشین سیراب میکرد و شاگردان و علمآموزان را با محبّت و علاقه شدید به اهلبیت(علیهمالسلام) بهویژه حضرت سیدالأوصیاء امیرالمؤمنین(علیه افضل صلوات المصلِّین) و حضرت صدیقۀ طاهره(سلام الله علیها) میپرورانید و اصرار داشت که از حضرت مولی با تعبیر «وصیّ» و «سید الأوصیا» یاد کند. نیز چنان علاقۀ وافری به تراث ارجمند شیعه و عالمان شیعه بهویژه بزرگانی امثال کلینی، شیخ طوسی، محقّق طوسی و علامۀ حلّی داشت که خواهناخواه شاگردان ایشان نیز به امثال این بزرگان علاقهمند میشدند، و اصول کافی شریف را نخستین بار ایشان اعرابگذاری و مشکول کرد.
تواضع علمی و عملی و مهربانی و رأفت شدید او با همه بهخصوص جوانان و عموم مردم زبانزد بود و سفارش ایشان به تهجّد و تعبّد و تأمّل در معارف ثقلین بر دل و جان مینشست؛ زیرا خود عالم عامل، و سالهای سال سه ماه رجب، شعبان و ماه رمضان را روزهدار بود. چنان علاقهای به تربیت طلّاب و شاگردان امام صادق(علیه السلام) داشت که ایام تعطیل نیز برای آنان جلسه تدریس برگزار میکرد.
جامعیت علمی، آزادگی، شیوایی بیان، صفای باطن، علاقۀ شدید به مردم و طبقۀ محروم و فروتنی ایشان، باعث میشد که نصایح ایشان نه تنها بر دلها بنشیند بلکه به أعماق روح و روان شنونده نفوذ کند.
از شمار دو چشم یک تن کم / وز شمار خرد هزاران بیش
از خداوند رحمان و رحیم و غفّار و غفور مسألت میکنیم که ایشان را با اولیاء خود محشور بفرماید.
۱. مسعود آذربایجانی ۲. علی رضا آل بویه ۳. عبدالرحیم اباذری ۴. محمدعلی اسکندری ۵. محسن الویری ۶. حمید الهیدوست ۷. علی رضا امینی ۸. ناصرالدین انصاری ۹. عبد الرضا ایزدپناه ۱۰. مهدی باقری سیانی ۱۱. سید حسین بهشتینژاد ۱۲. علی بنایی ۱۳. محسن پرویز ۱۴.حمید پارسا نیا ۱۵. حسن پویا ۱۶. محمود تقی زاده داوری ۱۷. سعید جازاری ۱۸. مصطفی جعفر پیشه ۱۹. رسول جعفریان ۲۰. مجید جلالی ۲۱. محسن جلالی ۲۲. محمود رضا جمشیدی ۲۳. جویا جهانبخش ۲۴. محسن جوادی ۲۵. مرتضی جوادی آملی ۲۶. ابوالفضل حافظیان ۲۷. مهدی حقی ۲۸. مهدی خاموشی ۲۹. عبد الحسین خسروپناه ۳۰. عبدالامیر خطاط ۳۱. محمد رحمانی نیشابوری ۳۲. حسین رحیمیان ۳۳. سید حسین رضوی ۳۴. مهدی رضوی ۳۵. سید عباس رضوی فدکی ۳۶. ناصر رفیعی ۳۷. حسن رمضانی ۳۸. احمد زادهوش ۳۹. محمد زاهد نجفی ۴۰. علی اکبر زمانی نژاد ۴۱. محمدتقی سبحانی ۴۲. سید محمد حسین سجاد ۴۳. سید احمد سجادی جزی ۴۴. سید علی سیدی ۴۵. سید علی شبیری زنجانی ۴۶. حمیدرضا شریعتمداری ۴۷. مهدی باقر شریف قرشی ۴۸. سید کاظم شمس ۴۹. علی شیروانی ۵۰. محسن صادقی ۵۱. هادی صادقی ۵۲. سید عباس صالحی ۵۳. حسن طارمی راد ۵۴. سید یوسف طباطبائینژاد ۵۵. سید کاظم طباطبایی ۵۶. سید محمد طباطبایی یزدی ۵۷. عباس ظهیری، ۵۸. احمد عابدی ۵۹. سید محمود علوی ۶۰. سید علی عماد ۶۱. مهدی غروی قوچانی ۶۲. علی فاضلی ۶۳. محمد هادی فلاح زاده ۶۴. محمد حسین فلاح زاده ۶۵. علی اکبر فصیحی ۶۶. رحیم قاسمی ۶۷. کاظم قاضیزاده ۶۸. سید علی قاضی عسکر ۶۹. محمد قائینی ۷۰. محسن قمی ۷۱. علی کرباسی زاده ۷۲. کریم کشکولی ۷۳. نجف لکزایی ۷۴. محمد جواد محمودی ۷۵. محمد کاظم محمودی ۷۶. علی مختاری ۷۷. رضا مختاری ۷۸. عبد الهادی مسعودی خمینی ۷۹. علی اکبر مسعودی خمینی ۸۰. حیدر مصلحی ۸۱. احمد مبلغی ۸۲. جواد محدثی ۸۳. محمد محمدی ریشهری ۸۴. محمد مطهری ۸۵. محمدحسن مظاهری ۸۶. مرتضی مقتدائی ۸۷. محمد علی مقدادی ۸۸. مسعود مکارم ۸۹. محسن مهاجرنیا ۹۰. سید ابوالحسن مهدوی ۹۱. مهدی مهدوی پور ۹۲. مهدی مهریزی ۹۳. محمد علی میرزایی ۹۴. سید علی میرشریفی ۹۵. حامد ناجی ۹۶. احمد نجفی خوانساری ۹۷. سید جعفر نبوی ۹۸. هادی نجفی ۹۹. سید حسین نسابه ۱۰۰. سید محمد نقیب ۱۰۱. محمد نقدی ۱۰۲. علی نکونام گلپایگانی ۱۰۳. علی نظری منفرد ۱۰۴. سید عبدالفتاح نواب ۱۰۵. محمد جواد نورمحمدی ۱۰۶. هاشم نیازی ۱۰۷. احمد واعظی ۱۰۸. علی ورسهای ۱۰۹. مجید هادیزاده ۱۱۰. محمد رضا یوسفی
2323
کد خبر 1559270منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: علامه حسن زاده آملی حوزه علمیه دانشگاه سید علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۹۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق (ع) بشریت را به سوی علم و دانش رهنمون ساخت
ایسنا/آذربایجان شرقی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام جعفر صادق(ع) با روش فکر روشن و دیده دقیق و تیزبین خویش سینه دانشها را شکافت و بشریت را به سوی سرزمین علم و دانش رهنمون ساخت.
حجت السلام والمسلمین محمد خلیلی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عصر امام جعفر صادق(ع) یکی از دشوارترین، پیچیدهترین، طوفانیترین و بحرانیترین دوران تاریخ اسلام بوده است.
وی افزود: پیچیدگیها و دشواریهای دوران امامت آن بزرگوار به حدّی بود که با کوچکترین خطا ممکن بود بنیانهای جامعه به تباهی کشیده و کار امامت و رهبری را در هم ریزد، مسلمانی را از رونق بیندازد و اسلام را با چالشی جدّی روبرو سازد.
وی ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) در این شرایط با جهادی خستگی ناپذیر و مبارزهای نفسگیر، آن دوران پیچیده و دشوار، شرایط طوفانی و بحرانی را به دوران طلایی و تمدن واقعی تبدیل کرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیامنور استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: جهاد خستگی ناپذیر و مبارزه نفسگیر آن بزرگوار در آن شرایط، چنان عظیم و بزرگ بود که در تاریخ اسلام جاودانه شد.
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) عنوان کرد: یکی از این ویژگیها عبودیت ایشان است که در منابع روایی این چنین نقل شده است: «مَا تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدِی بِشَیْءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ، هیچ بندهای به من تقرّب پیدا نکرده است با چیزی که نزد من محبوبتر از انجام واجبات باشد.
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) اسوه بردباری و بخشش نیز است، گفت: از دیگر ویژگیهای امام صادق (ع) میتوان به سخاوت و گشادهدستی ایشان اشاره کرد .
خلیلی افزود: در برخی منابع روایی نقل شده است: «امام صادق(ع) در مدینه باغ خرمایی احداث کرده بودند که خود با یاران به آن رسیدگی میکردند تا به ثمر برسد، این روش عترت رسول خدا (ص) بود که همواره به تولید و عمران و آبادگری توجه شایانی داشتند، هنگامی که باغ به ثمر مینشست وقت بهرهبرداری فرا میرسید، حضرت دستور میدادند از آخر باغ قسمتی از دیوار را سوراخ کنند تا دیگران و رهگذران بتوانند از میوه باغ بهره ببرند.
وی تشریح کرد: امام صادق(ع) پیام شفاف و الگوی حسنه برای همگان است تا اینکه در اوضاع بحران به جای انبار کردن مواد مصرفی به فکر دیگران باشیم و به نوعی قدمی در جهت التیام بخشیدن درد دیگران و برطرف کردن کمبودها برداریم و تنها به فکر خورد و خوراک خود و خانواده خویش نباشیم.
وی با اشاره به همزمانی حکومتها در دوران حیات امام جعفر صادق(ع) اذعان کرد: در دوران امامت امام صادق(ع)، حوادث سیاسی مهمی رخ داد که از جمله آنها جنبش علویان (قیام زید بن علی در سال ۱۲۲ و قیام محمد بن عبدالله بن حسن و برادرش ابراهیم در سالهای ۱۴۵ و ۱۴۶ هجری) و جنبش عباسیان بود که به دنبال آن حکومت اموی سقوط کرده و عباسیان روی کار آمدند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: جدایی عباسیان و علویان نیز که زمینههای آن قبل از به حکومت رسیدن آل عباس آماده شده بود، از جمله حوادثی است که در زمان آن حضرت به وقوع پیوست.
وی با بیان اینکه بخش امامت زندگانی امام جعفر صادق(ع) را میتوان به دو بخش تقسیم کرد، گفت: قسمت اول زندگی امام جعفرصادق(ع) از سال ۱۱۴ هجری تا ۱۴۰ هجری است که در این دوره امام از فرصت مناسبی که به وجود آمد، استفاده کرد و مکتب جعفری را به تکامل رساند.
وی اضافه کرد: امام در این مدت، ۴۰۰۰ دانشمند تحویل جامعه داد و علوم و فنون بسیاری را که جامعه روز تشنه آن بود به جامعه اسلامی ارزانی کرد.
حجت الاسلام خلیلی با اشاره به قسمت دوم زندگی امام که شامل هشت سال آخر عمر ایشان است، اظهار کرد: در این دوره، امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت و دائماً تحت نظر بود و مکتب جعفری عملاً تعطیل شد.
وی گفت: در میان ائمه اطهار(علیهمالسلام) امام ششم را صادق مینامند چرا که نام او در نزد اهل آسمان صادق است.
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) توجه و عظمت ویژهای در میان تمام اقشار مذاهب داشتند، گفت: درباره عظمت امام صادق(ع) نه تنها توسط شیعیان به فراوانی سخن گفته شده است بلکه در این باره جمع کثیری از دانشوران و بزرگان اهل سنت و جماعت لب به سخن گشودهاند.
وی ادامه داد: پیشوایان مذاهب اهل سنت، عالمان نامدار اسلامی و صاحب نظران زبردست درباره برجستگیهای علمی، عملی، اخلاقی، کرامت و عظمت آن امام هدایت، امام جعفرصادق (ع) بسیار سخن گفتهاند.
خلیلی بیان کرد: ابو حنیفه پیشوای فرقه حنفی که از نظر زمانی معاصر با امام صادق(ع) بود، درباره عظمت امام صادق (ع) اظهارات و اعترافات خوبی دارد.
وی مطرح کرد: همو درباره عظمت علمی امام صادق(ع) این چنین میگوید، لولا جعفربن محمد ما علم الناس مناسک حجهم، اگر جعفربن محمد نبود مردم احکام و مناسک حجشان را نمیدانستند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی اشارهای به نقش اجتماعی امام جعفر صادق (ع) در تاریخ کرد و گفت: امام صادق(ع) در شرایطی قرار داشت که اختلافات، پراکندگی و کشمکشهای سیاسی در میان بود همچنین مسائل اسلامی آنچنان گسترده شده بود که احتمال فروپاشی جامعه آن روز را به دنبال داشت.
وی تشریح کرد: بزرگان آن روزگار یکدیگر را قبول نداشته و شدیدترین حملات به همدیگر را روا میداشتند در چنین زمانه و شرایطی نقش امام صادق(ع) در پیشرفت علوم مختلف باعث شد تا برای امت اسلامی زمینه را آماده سازد و شکوفایی علم و تمدن اسلامی باعث افتخار مکتب حیاتبخش اسلام شود که برای همین موفق شد در شرایط پیچیده آن عصر امت اسلامی را به رشد و کمال علمی برساند.
حجت الاسلام خلیلی مطرح کرد: در دانشگاه بینظیر امام صادق (ع) افزون بر دانشهای تفسیر علوم قرآن، حدیث فقه اصول و معارف دینی، علوم مختلف دیگری چون ریاضی، طب، فیزیک، شیمی، ستارهشناسی و قلکیات جانورشناسی و دهها رشته دیگر که هریک سرفصل و منشا برای گسترش این علوم در میان بشر قرار گرفت تدریس میشد.
وی بیان کرد: گستردگی حوزه و دانشگاه امام صادق(ع) حقیقتی است که دوست و دشمن به آن معترف بوده و کسی جرات انکار آن را ندارد که تشکیل و راهاندازی هسته مرکزی چنین پایگاه مهم علمی در آن زمان از ضروریات جامعه اسلامی بود اما یکی از نیازهای مهم آن دوره تعیین ضوابط و چهارچوب عمل برای علما و معرفی الگوهای موفق عینی در کنار گسترش خود علوم و دانشها بود.
وی با اشاره به کثرت تعداد شاگردان خاص امام صادق(ع)، گفت: محدثان، نام راویان موثق آن امام را گرد آوردهاند که شمار آنان، با وجود اختلاف در آرا و گفتار به چهارهزار تن میرسد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی اذعان کرد: تنها ابن عقده زیدی در کتاب رجال خود، چهار هزار راوی برای آن حضرت برشمرده و کتابهای آنان را یاد کرده است و تنها یکی از راویان آن حضرت به نام ابان بن تغلب، ۳۰ هزار حدیث از آن امام نقل کرده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرورشیافتگان مکتب امام صادق (ع) خود از دانشمندان و بزرگان فقههای زمان خود بودهاند، ادامه داد: از جمله میتوان به زرارة بن اعین و دو برادرش بکر و حمران، جمیل بن صالح و جمیل بن دراج و محمد بن مسلم طائفی و برید بن معاویه و هشام بن حکم و هشام بن سالم و ابوبصیر و عبیدالله و محمد و عمران حلبی و عبدالله بن سنان و ابوالصباح کنانی و بسیاری دیگر از فضلا اشاره کرد.
انتهای پیام